Un depertamento experimental / An experimental department

ESP.

El Departamento de Danza en DOCH se esfuerza por ser un lugar actual, cualitativo y dinámico de educación e investigación dentro de la danza contemporánea y la coreografía en Suecia. Considerando que la danza y la coreografía son campos expansivos en un contexto internacional; además de la evolución del mundo, los cambios en la financiación y la asignación de fondos, así como el desarrollo saludable y la experimentación en este campo; hacen que las circunstancias de un bailarín profesional cambien constantemente. Para hacer frente a estos retos, los programas del departamento tienen como objetivo ayudar a los estudiantes a mejorar sus habilidades de análisis de la situación actual nacional e internacional, su independencia educativa y su conciencia artística.

Objetivos.

El Departamento de Danza tiene como objetivo crear comprensión y proporcionar una visión de las diferentes prácticas, métodos y enfoques, pero también se esfuerza por ofrecer un entorno experimental en la intersección entre la educación y la investigación que puede estar a la vanguardia del desarrollo de la danza y la coreografía del futuro. Como estudiantes, se encuentran cara a cara con varias diferentes prácticas artísticas para desarrollar el conocimiento y la capacidad de reflexión crítica. A través de talleres, supervisión individual, presentaciones públicas, visitas al estudio, conferencias, etc., buscando obtener una visión mas amplia del campo de la danza, así como herramientas para mejorar su propia práctica artística. De tal manera que el Departamento de Danza participa activamente en diferentes colaboraciones centradas en la creación de conocimiento y discurso, tales como seminarios, publicaciones, talleres y conferencias.

Programas.

El Departamento de Danza ofrece tres programas: el Bachelor’s Programme in Dance Performance, el Master in New Performative Practices y el Master in Choreography. Considerando que el Bachelor’s Programme in Dance Performance como el espacio educativo en el cual me enfoco de primera mano para desarrollar tal proyecto.

El Bachelor’s Programme in Dance Performance es un programa que comprende tres años de estudios a tiempo completo de primer ciclo y que culminan con la obtención del título de Bachiller en Bellas Artes de la Danza. A lo largo del programa, se trabaja continuamente con diferentes prácticas, estéticas y expresiones. El objetivo es adquirir conocimientos sobre los distintos enfoques, métodos de trabajo, puesta en escena y producción artística en el encuentro con profesores del mundo profesional de las artes escénicas, tanto en Suecia como a nivel internacional, el alumnado tiene la oportunidad de construir una amplia red y desarrollar conocimientos y métodos para trabajar dentro de las diferentes ramas de la danza contemporánea y la coreografía. El Bachelor’s Programme in Dance Performance se centra en estas prácticas, métodos de trabajo y procesos. La práctica está entretejida con la teoría en forma de análisis, discusión y reflexión práctica, mientras que el contenido combinado del programa prepara a los estudiantes para trabajar como artistas en el campo profesional de la danza contemporánea.

El programa trabaja continuamente con diversas prácticas, estilos estéticos y formas de expresión. El objetivo general es adquirir conocimientos sobre los diferentes enfoques sobre la danza, métodos de trabajo, puestas en escena y de producción. Al conocer a profesores del ámbito profesional, tanto a nivel nacional como internacional, se abre la oportunidad de crear una amplia red y desarrollar conocimientos y métodos con los que trabajar de diversas maneras en la danza contemporánea y la coreografía. El programa requiere capacidad de trabajar de forma independiente y responsable, y que a través de la reflexión crítica, desarrollando la capacidad de participar en un discurso propio sobre la danza como forma de arte, tanto contemporáneo como desarrollo histórico.

El programa consiste principalmente en tres perspectivas que contienen teoría y práctica:

  1. El bailarín y las habilidades físicas.
  2. El bailarín y los aspectos performativos.
  3. El bailarín y el arte/coreografía/proceso creativo.

Por su parte el Dance Trainning diario, se basa en desarrollar las habilidades físicas y técnicas en la danza de los estudiantes. A través de la formación se tocan aspectos relacionados con el ballet, la danza contemporánea, la improvisación, el jazz, las danzas urbanas, y las prácticas somáticas; con la finalidad de desarrollar un amplio espectro del conocimiento de diferentes tipos de danzas a través de la conciencia del cuerpo. Así como la comprensión de lo que se comunica en y desde un escenario que se desarrolla a través de una actuación continua frente a la audiencia. Se plantea ser un profesional visible, tanto dentro como fuera de escenarios tradicionales, dejando que el Performative Practices sean desarrollados los aspectos performativos y profundizados aspectos sobre el arte/coreografía/procesos creativo.

El programa pone mucho énfasis en la creación, y en el trabajo tanto individualmente como en procesos colectivos, centrándose en el desarrollo del conocimiento de los métodos artísticos, la capacidad de articular sus ideas, el desarrollo de proyectos y en diversas formas de presentación académicas-artísticas. El alumnado mientras trabaja en su propio proyecto, también aprende a cómo puede administrar sus propias actividades de trabajo en el futuro. Bajo este marco el Dance Trainning se configura en dos modalidades (horizontal y vertical) dejando de lado las especificidades de la técnica.

Planificación y despliegue curricular.

La planificación se organiza dentro de la modalidad de cursos intensivos que alternan a los docentes en turno. En referencia al despliegue curricular el grupo de profesores trabajan en conjunto de manera transdisciplinar en los contenidos, a esto es que puedo encontrar el manejo de cierto material desde perspectivas tanto kinestéticas como somáticas, así como una aproximación propia hacia el trabajo en la verticalidad y la horizontalidad que plantea el programa.

Para afrontar la planificación y su despliegue el grupo de profesores a cargo del grupo pasan alrededor de 13 días en el año de manera concentrada para desarrollar sus propias competencias. Dedicando tiempo a evaluar lo que se ha hecho en la escuela y a aprender más a tratar con situaciones de aprendizaje diversas. Por otro lado, proponen una bibliografía de estudio que sirve de apoyo a los estudiantes y que también aporta información para entender la perspectiva de cada uno de ellos. Es importante recalcar la libertad que tiene el profesorado para poder impartir cátedra, ya que los planes de estudio presentan un formato siempre muy genérico.

ENG.

The Department of Dance at DOCH strives to be a current, qualitative and dynamic place of education and research within contemporary dance and choreography in Sweden. Considering that dance and choreography are expansive fields in an international context; in addition to the evolving world, changes in funding and allocation of funds, as well as healthy development and experimentation in the field, the circumstances of a professional dancer are constantly changing. To meet these challenges, the department’s programs aim to help students improve their skills of analyzing the current national and international situation, their educational independence and their artistic awareness.

Objectives.

The Department of Dance aims to create understanding and provide insight into different practices, methods and approaches, but also strives to offer an experimental environment at the intersection between education and research that can be at the forefront of the development of dance and choreography of the future. As students, they come face to face with several different artistic practices to develop knowledge and critical thinking skills. Through workshops, individual supervision, public performances, studio visits, lectures, etc., seeking to gain a broader vision of the field of dance, as well as tools to improve their own artistic practice. In such a way that the Dance Department actively participates in different collaborations focused on the creation of knowledge and discourse, such as seminars, publications, workshops and conferences.

Programs.

The Department of Dance offers three programs: the Bachelor’s Programme in Dance Performance, the Master in New Performative Practices and the Master in Choreography. Considering the Bachelor’s Programme in Dance Performance as the educational space on which I focus first hand to develop such a project.

The Bachelor’s Programme in Dance Performance is a program that comprises three years of full-time undergraduate studies, culminating in the award of a Bachelor of Fine Arts in Dance. Throughout the program, the students work continuously with different practices, aesthetics and expressions. The aim is to acquire knowledge about different approaches, working methods, staging and artistic production in the encounter with teachers from the professional world of performing arts, both in Sweden and internationally, the students have the opportunity to build a broad network and develop knowledge and methods to work within the different branches of contemporary dance and choreography. The Bachelor’s Programme in Dance Performance focuses on these practices, working methods and processes. Practice is interwoven with theory in the form of analysis, discussion and practical reflection, while the combined content of the program prepares students to work as artists in the professional field of contemporary dance.

The program continuously works with diverse practices, aesthetic styles and forms of expression. The overall objective is to acquire knowledge of different approaches to dance, working methods, staging and production. By meeting teachers from the professional field, both nationally and internationally, there is an opportunity to create a broad network and develop knowledge and methods with which to work in various ways in contemporary dance and choreography. The program requires the ability to work independently and responsibly, and that through critical reflection, developing the ability to engage in one’s own discourse on dance as an art form, both contemporary and historical development.

The program consists mainly of three perspectives containing theory and practice:

  • The dancer and physical skills.
  • The dancer and the performative aspects.
  • The dancer and the art/choreography/creative process.

The daily Dance Training, on the other hand, is based on developing the physical and technical dance skills of the students. Throughout the training, aspects related to ballet, contemporary dance, improvisation, jazz, urban dances, and somatic practices are touched upon in order to develop a broad spectrum of knowledge of different types of dances through body awareness. As well as the understanding of what is communicated on and from a stage that is developed through a continuous performance in front of an audience. It is intended to be a visible professional, both on and off traditional stages, leaving the Performative Practices to develop the performative aspects and deepen aspects of art/choreography/performance.

The daily Dance Training is based on developing the physical and technical dance skills of the students. Throughout the training, aspects related to ballet, contemporary dance, improvisation, jazz, urban dances, and somatic practices are touched upon in order to develop a broad spectrum of knowledge of different types of dances through body awareness. As well as the understanding of what is communicated on and from a stage that is developed through a continuous performance in front of an audience. It is intended to be a visible professional, both on and off traditional stages, leaving the Performative Practices to develop the performative aspects and deepen aspects of the art/choreography/creative processes.

The program places a strong emphasis on creation, and on working both individually and in collective processes, focusing on the development of knowledge of artistic methods, the ability to articulate their ideas, the development of projects and on various forms of academic-artistic presentation. While working on their own project, students also learn how they can manage their own work activities in the future. Under this framework Dance Training is configured in two modalities (horizontal and vertical) leaving aside the specificities of the technique.

Planning and curricular deployment.

The planning is organized within the modality of intensive courses that alternate teachers in turn. In reference to the curricular deployment, the group of teachers work together in a transdisciplinary way in the contents, to this is that I can find the handling of certain material from both kinesthetic and somatic perspectives, as well as an own approach towards the work in the verticality and horizontality that the program proposes.

To face the planning and its deployment the group of teachers in charge of the group spend about 13 days in the year in a concentrated way to develop their own competences. They dedicate time to evaluate what has been done at school and to learn more about how to deal with diverse learning situations. On the other hand, they propose a study bibliography that supports students and also provides information to understand each student’s perspective. It is important to emphasize the freedom that teachers have to be able to teach, since the curricula always present a very generic format.

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